Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arrangera event under Hållbarhetsveckan 2025 - anställda

Alla event i Hållbarhetsveckans program arrangeras av anställda och studenter på Lunds Universitet och Lunds kommun. Om du som anställd är intresserad av att bidra till programmet kan du anmäla intresse via formuläret som du hittar på den här sidan.
Här hittar du också tips på hur du kan planera ett framgångsrikt, hållbart event, samt vad vi i planeringsgruppen kan bidra med för stöd.

Intresseanmälan för att arrangera ett event

Tack till alla som skickat in en intresseanmälan för att arrangera event under Hållbarhetsveckan! Vi går igenom alla och återkommer senare med beslut till var och en.

Intresseanmälan är nu stängd och vi tar inte emot fler förfrågningar.

Tips och stöd till arrangörer

Lunds universitet och Lunds kommun är tillsammans huvudarrangörer för Hållbarhetsveckan, här kan ni se vad vi kan bidra med för stöd till event-arrangörer, samt tips på vad ni själva kan göra.

Upplägg och innehåll i ditt event

Som arrangör ansvarar du huvudsakligen själv för innehåll och upplägg av ditt event, men vi i planeringsgruppen agerar gärna bollplank för utveckling av idéer och upplägg. Tips: Använd Checklista för att arrangera ett event som ligger på den här sidan som stöd i planeringen av ditt event.

Om du behöver hjälp med att hitta exempelvis medverkande till en panel, en moderator, eller är intresserad av samverkan utanför din organisation, kan vi bidra med kontakter.

Vid medverkan av extern gäst uppmuntrar vi till att välja personer som har möjlighet att ta sig till Lund med ett hållbart resealternativ.

Marknadsföring

Du som arrangör ansvarar för att nå din önskade målgrupp och att marknadsföra ditt eget event.

Förslag på marknadsföring: 

  • Utskick i nyhetsbrev
  • Riktade mail-inbjudningar inom era egna nätverk
  • På er fakultet/institutions eller förvaltnings hemsida
  • Affischering i LU:s och kommunens egna lokaler (kom ihåg att använda Hållbarhetsveckans symbol, du hittar den längre ner här på sidan)
  • Sociala medier

I all marknadsföring - ange att eventet är en del av Hållbarhetsveckan och hänvisa till det övergripande programmet.

Sociala medier 

Använd hashtagen #hållbaralund i inlägg på sociala medier.

Skapa gärna ett Facebook-event för ditt arrangemang. Lägg till Lund University Sustainability Forum (Lunds universitet) och Hållbara Lund (Lunds kommun) som medvärdar för att synas i dessa sidors eventlistor. 

Lund University Sustainability Forum - facebook.com 
Hållbara Lund - facebook.com 

Tips: Arrangörer kan själva lägga in sina event på sidan:
Evenemang i Lund - lund.cruncho.co

Grafiskt material och affisch

Använd gärna Hållbarhetsveckans grafiska material för marknadsföring. Klicka på länkarna, högerklicka sedan på bilden och välj "ladda ner" eller "spara bild".

Hållbarhetsveckans symbol, transparent bakgrund (PNG, 60 KB, ny flik)

Hållbarhetsveckans symbol med bakgrund och datum (JPG, 1.4 MB, ny flik)

Hållbarhetsveckans jordglob, transparent bakgrund (PNG, 1.4 MB, ny flik)

Affisch kommer att finnas för nedladdning här längre fram.

Övergripande marknadsföring av programmet  

Hållbarhetsforum vid Lunds universitet och hållbarhetsenheten på Lunds kommun ansvarar tillsammans för den övergripande marknadsföringen av veckan. Den kommer att synas på bussar, tåg, stortavlor i Lund och på sociala medier.

Viktiga datum

Efter 14 februari: Slutgiltigt besked om medverkan i programmet. Notera att vi har ett begränsat antal event i programmet, därför är en intresseanmälan inte en garanti för medverkan.

14 mars: Sista dagen för arrangörer för antagna event att skicka in material i form av event-text och bild till programmet.

April: Hållbarhetsveckans hemsidan med program publiceras.

5-10 maj: Hållbarhetsveckan <3

Checklista för att arrangera ett event

Några saker att tänka på när du börjar planera ditt event:

  • Ämne: 
    Vilken hållbarhetsfråga vill du belysa och presentera under ditt event?
  • Syfte och mål: 
    Varför vill ni anordna eventet och vad hoppas ni uppnå? Att svara på dessa frågor hjälper er med den fortsatta planeringen av eventet.
  • Målgrupp: 
    Vem vill du nå ut till? Lundabor, studenter, yrkesverksamma, vuxna, barn etc. Samtliga event är öppna för alla att besöka, men att ha en målgrupp i åtanke underlättar i planeringen av eventet.
  • Format: 
    Vilket typ av event fungerar bäst för ditt ämne och målgrupp? Seminarium, workshop, utställning, guidad tur, paneldiskussion, quiz etc.
  • Lokal: 
    Var planerar du att hålla ditt event? Kontakta oss om du behöver hjälp med det.
  • Marknadsföring: 
    Hållbarhetsveckan marknadsförs som ett övergripande event av oss, men tänk på hur du kan nå din specifika målgrupp och marknadsföra ditt eget event.

För frågor, kontakta samordnarna!

Har du frågor?

Kontakta oss:

Stina Lundkvist, samordnare på Lunds universitet
stina [dot] lundkvist [at] cec [dot] lu [dot] se (stina[dot]lundkvist[at]cec[dot]lu[dot]se)

Erika Frimanson, samordnare på Lunds kommun
erika [dot] frimanson [at] lund [dot] se (erika[dot]frimanson[at]lund[dot]se)

Kontakt för studenter:

Malin Bruce, malin [dot] bruce [at] cec [dot] lu [dot] se (malin[dot]bruce[at]cec[dot]lu[dot]se)

Zoe Garbis, zoe [dot] garbis [at] cec [dot] lu [dot] se