Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Arrangera event under Hållbarhetsveckan 2025 - student

Hållbarhetsveckans program består av event arrangerade av anställda och studenter på Lunds universitet och Lunds kommun. Om du som student är intresserad av att arrangera ett event kan du ansöka via vår intresseanmälan som du hittar på den här sidan. Här hittar du också information om vilka som kan ansöka, hur vi i planeringsgruppen kan stötta och flera tips för att skapa ett bra, hållbart event.

Vilka kan ansöka?

De som kan ansöka om att arrangera event under Hållbarhetsveckan 2025 är:

  • Kårer och tillhörande sektioner
  • Nationer
  • Akademiska Föreningens (AF) utskott och anslutna föreningar. 
  • Verksamheter inom Lunds universitet och Lunds kommun

Enskilda studenter kan kontakta den kår, nation, AF-utskott och anslutna förening eller institution de tillhör för samarbete, eller ansöka om att medverka i Hållbarhetsforums studentserie.

Hållbarhetsforums studentserie 

Var med och fyll innehållet i Hållbarhetsforums studentserie under Hållbarhetsveckan! 

Måndag-fredag under Hållbarhetsveckan 2025 kommer Hållbarhetsforum att erbjuda en möjlighet för studenter att arrangera event i samarbete med Hållbarhetsforum under specifika tider i programmet. I det ingår lokal, samt stöd vid planering och hjälp under själva eventet, vid behov. 

Enskilda studenter och övriga föreningar kan ansöka om detta via intresseanmälnings-formuläret. Det kommer att vara ett begränsat antal tillfällen under veckan och en intresseanmälan är därför inte en garanti för medverkan.

Håll utkik här för mer information längre fram!

Tips och stöd

Här har vi samlat tips för arrangörer, samt vad vi på Hållbarhetsforum kan hjälpa till med.

Upplägg och innehåll

Som arrangörer ansvarar ni huvudsakligen själva för innehåll och upplägg av ert event, men vi i planeringsgruppen agerar gärna bollplank för utveckling av idéer och upplägg.

Om ni behöver hjälp med att hitta exempelvis medverkande till en panel, en moderator, eller är intresserad av samverkan utanför era egna nätverk, kan vi bidra med kontakter.

Vid medverkan av extern gäst uppmuntrar vi till att välja personer som har möjlighet att ta sig till Lund med ett hållbart resealternativ.

Marknadsföring

Varje arrangör ansvarar för att nå sin önskade målgrupp och att marknadsföra sitt eget event.

Förslag på marknadsföring: 

  • Affischering i LU:s egna lokaler där ni tror att er tilltänkta målgrupp rör sig (kom ihåg att använda Hållbarhetsveckans logga)
  • Sociala medier
  • Riktade mail-inbjudningar inom era egna nätverk

I all marknadsföring - ange att eventet är en del av Hållbarhetsveckan och hänvisa till det övergripande programmet.

Sociala medier 

Använd hashtagen #hållbaralund i inlägg på sociala medier.

Skapa gärna ett Facebook-event för ert arrangemang. Lägg till Lund University Sustainability Forum (Lunds universitet) som medvärd för att synas i vår eventlista. Kontakta oss om ni behöver hjälp med detta.

Lund University Sustainability Forum - facebook.com 

Grafiskt material, bilder och affisch

Använd gärna Hållbarhetsveckans grafiska material för marknadsföring. 

Material kommer att finnas för nedladdning här längre fram.

Övergripande marknadsföring av programmet  

Hållbarhetsforum vid Lunds universitet och avdelningen Hållbar tillväxt på Lunds kommun ansvarar tillsammans för den övergripande marknadsföringen av veckan. Den kommer att synas på bussar, tåg, stortavlor i Lund och på sociala medier.

Viktiga datum

1 november, 2024: Intresseanmälan för att ansöka om att arrangera event under Hållbarhetsveckan öppnar.

Löpande: Samtliga som fyllt i intresseanmälan kontaktas av samordnarna. 

14 februari, 2025: Intresseanmälan stänger.

Efter 14 februari: Slutgiltigt besked om medverkan i programmet. Notera att vi har ett begränsat antal event i programmet, därför är en intresseanmälan inte en garanti för medverkan.

14 mars: Sista dagen för arrangörer för antagna event att skicka in material i form av event-text och bild till programmet.

April: Hållbarhetsveckans hemsidan med program publiceras.

5-10 maj: Hållbarhetsveckan <3

Checklista för att arrangera ett event

Några saker att tänka på när ni börjar planera ert event:

  • Ämne: Vilken hållbarhetsfråga vill ni belysa och presentera under eventet?
  • Målgrupp: Vem vill ni nå ut till? Lundabor, andra studenter, yrkesverksamma, vuxna, barn etc. Alla event i programmet är öppna för en allmänhet, men det kan vara bra att ha en målgrupp i åtanke under planering och i marknadsföring.
  • Format: Vilket typ av event fungerar bäst för ert ämne och målgrupp? Workshop, paneldiskussion, utställning, quiz, filmvisning etc.
  • Lokal: Var planerar ni att hålla eventet? Ange i intresseanmälan ifall ni behöver hjälp med det.
  • Marknadsföring: Hållbarhetsveckan marknadsförs som ett övergripande event av oss, men tänk på hur ni kan nå er specifika målgrupp och hur ni kan marknadsföra eventet för att få bäst spridning.

För frågor, kontakta Hållbarhetsforums studentmedarbetare!

Har du frågor? Kontakta oss!

Johanna Weitekamp, studentmedarbetare Hållbarhetsforum, johanna [dot] weitekamp [at] cec [dot] lu [dot] se (johanna[dot]weitekamp[at]cec[dot]lu[dot]se)

Malin Bruce, studentmedarbetare Hållbarhetsforum, malin [dot] bruce [at] cec [dot] lu [dot] se (malin[dot]bruce[at]cec[dot]lu[dot]se)